"Posledné elektronické úkony podpísané kvalifikovaným e-podpisom
(KEP) preto odporúčame uskutočniť v dostatočnom predstihu, najneskôr
však dopoludnia posledného dňa roka," uviedla hovorkyňa FS Martina Rybanská. "Klientov
na túto skutočnosť upozorňujeme pre prípad, že si nestihli vymeniť
občiansky preukaz a ešte v závere roka potrebujú napríklad podpísať
elektronické colné vyhlásenie či iný dokument z oblasti správy
spotrebných daní, alebo podať všeobecné podanie cez ústredný portál
verejnej správy," dodala.
Zmeny sa týkajú len elektronického podpisovania, ostatné digitálne
funkcie zostávajú naďalej zachované. Bude teda možné sa prihlasovať do
portálu finančnej správy, či využívať ostatné e-služby v rámci
Slovensko.sk, ktoré nevyžadujú elektronické podpisovanie.
Tí, ktorí si občiansky preukaz nevymenili a potrebujú využívať
podpisovanie, budú môcť po 1. januári realizovať niektoré úkony na
základe vyhlášky o uznaných spôsoboch autorizácie Ministerstva
investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR cez alternatívu -
zdokonalený elektronický podpis (ZDEP). Ten získajú buď osobne na
oddelení dokladov, alebo si ho na OP nahrajú pomocou internetu cez
aplikáciu eID klient. Daňovníkom, ktorí podávajú daňové priznanie k dani
z príjmu za rok 2022 až v marci a nesúria ich januárové termíny,
odporúča FS výmenu občianskych preukazov, nakoľko ZDEP je len dočasným
riešením.
Komplexnú informáciu k problematike ukončenia platnosti certifikátov
zverejnila FS na svojom portáli, všetky informácie sú tiež dostupné na
webe Ministerstva vnútra SR, ale aj na portáli Slovensko.sk.